Rocková škola - logo

 

             ERNIE BALL MUSIC MAN SILHOUETTE SPECIAL

 


Málokdo ví, že u zrodu firmy Music Man na počátku 70. let stál slavný Leo Fender, tvůrce první sériově vyráběné elektrické kytary a velký inovátor. Prvním produktem nově vzniklé značky byl hybridní zesilovač, který si záhy získal velkou popularitu. Záhy přišla na svět první baskytara, kultovní Stingray, a také elektrická kytara na sebe nenechala dlouho čekat. Od počátku se tyto nástroje vyznačovaly originálním zvukem a inovativními prvky. Po odchodu Lea ( spoluzaložil další významnou značku G a L ), koupila podnik tehdy již prosperujíci firma Ernie Ball. Nyní mohla začít masivní výroba, navíc podpořena reklamou v podobě signature modelů uznávaných kytaristů. V katalogu najdeme několik opravdu známých jmen:Steve Morse,Steve Lukather,Albert Lee nebo John Petrucci. Mezi další , kdo tyto kytary používají nebo používaly, patří mj. Eddie Van Halen, Keith Richards, Steve Stevens, Joe Bonamassa a mnoho dalších.

Následujícímu testu podrobíme model Silhouette special, superstrat, který byl poprvé představen již v roce 1995 jako„vylepšený“ nástupce modelu Silhouette .

Na první pohled nás zaujme velikost nástroje. Kytara působí drobným, až „dětským“ dojmem a to přesto, že menzura je použita klasická „fender“, tedy 64,8 cm. Mají to na svědomí dva prvky. Kobylka je posunuta více dozadu, k patě nástroje, a těžiště se tím pádem přesouvá spíše na krk, takže při zavěšení na popruh kytara perfektně sedí a nepřevažuje se. Druhým důvodem je hlava nástroje. Tvarově vychází ze strata, ovšem ladící mechaniky jsou rozmístěny netradičně 4 ku 2, je tedy výrazně kratší. Praktické je použití zamykacích Shaller. Pracují bezchybně, strunu po protažení kobylkou a očkem mechaniky napneme a utažením kolečka „skřípneme“. Při ladění pak není třeba navíjet v podstatě žádný závit a struna krásně drží. Další zajímavostí je kompenzovaný nultý pražec. Není rovný jako u většiny kytar, ale u každé struny „ubíhá“ , podobně jako kobylkové kameny při správně naladěných oktávách. Délka každé struny je v podstatě individuálně nastavená a to se příznivě projeví na ladění v celém rozsahu nástroje.

Krk je z jednoho kusu pečlivě vybíraného javoru, je poměrně úzký, s profilem hlubšího U. Krásně padne do ruky, zvláště pokud jme zvyklí hrát více „z dlaně“. Palisandrový hmatník je osazen 22 medium pražci a firma samozřejmě nabízí i hmatník javorový. Výztuha krku je snadno přístupná ze strany těla a celý krk je přišroubován pěti šrouby.

Tělo nástroje je vyrobeno z olše. Je vytvarováno velmi ergonomicky, pohodlně se dostaneme do nejvyšších poloh, nic nebrání v pohybu ani „trsátkové“ ruce, kytara prostě krásně přilne k tělu. Elegantně řešené je i Vintage tremolo. Celý blok je osazen kameny z tvrzené ohýbané oceli a uchycen dvěma šrouby , protitah pak obstarávají tři pružiny. Tuhost páky jako takové lze ovlivňovat malým imbusem na vnitřní straně tremola ( je potřeba ho „sklopit“ ). Firmou je celé tremolo nastaveno jako jednozvratné, ale není problém ho přenastavit na tzv. Floating, oboustranné. Struny pak můžeme ohýbat oběma směry a díky zamykacím mechanikám se nástroj prakticky nerozlaďuje. Takto je seřízen např. Luke  model Steva Lukathera. Firma nabízí  i pevnou kobylku, kde jsou struny, stejně jako u telecastera, vedeny skrz tělo. Zvuk tak získá více „dřevní“ charakter.

Testovaný model je osazen snímači v konfiguraci H+S+S (music man opět nabízí i verzi S + S + S ). Singly jsou custom, tedy specialně vinuty, od fy. DiMarzio a humbucker je DiMarzio Virtual Paf. Vše je spolu s potenciometry hlasitosti a tónové clony a pětipolohovým přepínačem zasazeno v perleťovém pickguardu, který tvarově ladně doplňuje kontury nástroje.

Zajímavostí je tzv.Silent Circuit, elektronický obvod, který eliminuje nepříjemný brum single snímačů. Napájí ho 9V baterie, která je ukotvena ve snadno přístupném pouzdře na rubu kytary.

A jak celá kytara vlastně hraje?

Už nasucho je patrný temný nádech a jakoby středový charakter nástroje. Na celkovém zvuku je lehce patrný vliv pružin, dlouhý sustain a příjemné „vrčení“, v podstatě ho lze charakterizovat jako kultivovanější strat. Struny jsou tovární Ernie Ball RPS 9, které sami o sobě zní príjemně sametově a měkce. Toto vše ještě více vynikne po zapojení do ( nejlépe lampového ) zesilovače. Opět spíše středový charakter, čisté zvuky, zvláště v mezipolohách, krásně zvoní a crunche jsou patřičně syrové a dynamické. Humbucker je poměrně slabý, vintage. Krásně přenese zvuk strun a rezonanci těla a je použitelný i na čistý ( třeba i country ) zvuk. Při větší úrovni gainu neztratí na konkrétnosti a to i v basech. Veškeré kombinace snímačů zní navzájem velmi vyrovnaně, vnímáte jen změnu barvy zvuku, žádné hlasitostní skoky a propady, krása!

Celkově lze říct, že Music Man Silhouette je velmi univerzální a komfortní nástroj a velmi rychle se s ním sžijete. Navíc je se svojí váhou kolem 3 kg ideální koncertní kytarou. Díky zvukovým možnostem jistě najde uplatnění v rocku, popu, blues i jazzu, všude bude znít kultivovaně a osobitě.

                                                                                                                                      foto zdroj: mixdownmag.com

 

LOGIN




Registrace
'Reset hesla'

NOVINKY

UDÁLOSTI A AKCE

Rocková škola - kurzy

ZEPTEJTE SE NÁS

Rocková škola - kurzy

SHARING

facebook twitter YouTube RSS

 



DESIGN BY IdeaReale.com Ochrana osobních údajů